Case: Kassa

1,5 miljoen kijkers zitten iedere week weer klaar voor het consumentenprogramma Kassa. Elke zaterdag uitgezonden om 19.00 op NPO1. In het televisieprogramma komen verschillende consumentenproblemen aan bod. Zo kan het gaan over problemen met huurtoeslag, nabestaandenpensioen, digitale bankzaken, pinautomaten en gehandicaptenzorg. Maar ook over een kapotte wasmachine.

Wekelijks een animatie

Om het probleem helder uit te leggen maakt Kassa gebruik van motion graphics. Maar de meeste mensen noemen dit gewoon animaties.

In de wekelijkse animaties van Kassa worden bijvoorbeeld cijfers en grafieken getoond. Vaak op creatieve manier. We leggen uit hoe een organisatie werkt, maken een probleem inzichtelijk, of laten de resultaten van de enquête zien. De animaties zijn creatief, verfrissend en nieuw.

Iedere keer in een stijl die het beste past bij het onderwerp waar de animatie over gaat. Zo maakten we animaties over vis, elektrische auto’s, de belastingdienst en het pensioenstelsel.

Kassa wordt live op televisie uitgezonden. En de animaties worden op verschillende manieren in dit live-programma verwerkt. Zo worden de motion graphics vaak live getimed op de presentatie op het scherm in de studio. Soms worden animaties ook ingemonteerd in vooraf opgenomen video’s.

Spoofing

Die duidelijke manier van animaties maken is belangrijk voor impact. Want als de kijker je boodschap begrijpt, kan hij er ook iets mee doen. En al helemaal als ook kamerleden naar je televisieprogramma kijken. Zo zorgden we samen met Kassa ervoor dat de beveiliging bij banken op een heldere manier werd uitgelegd.

De berichtgeving van Kassa leidde tot kamervragen en Minister Hoekstra kwam met de banken tot een ‘coulancekader’ voor het vergoeden van spoofing.

► Voor de uitzendingen over spoofing maakten we onder andere deze uitleganimatie. Hierin bespreken we hoe makkelijk het is om als dief bij de ING via een nep-website bij een consument in de bankrekening te komen.

Werkproces

Aan de hand van een tekst geschreven door de redacteur bedenkt en maakt Seddle Productions een passende motion graphic die aansluit bij het onderwerp. Animaties worden in korte tijd gemaakt, meestal één dag.