Case: VU/UT studie: Mechanical Engineering
Achtergrond
Tijdens de Bachelor Mechanical Engineering aan de Vrije Universiteit Amsterdam en Universiteit Twente volgen studenten project gestuurd onderwijs rond thema’s als duurzame energie, technologie in gezondheidszorg en Smart Manufacturing. Opgedane kennis passen ze direct toe in de praktijk. Zo maken ze technische oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen.
Doel
Om de website kracht bij te zetten vroegen de Vrije Universiteit en de Universiteit Twente een persoonlijk portret van een van de studenten: Tarik Yurt. Hij vertelt hierin over zijn ervaringen vanuit zijn eigen perspectief. Human-interest dus. De video past binnen de stijl van de VU-minute video’s die eerder ontwikkeld zijn.
Aanpak
In samenwerking met de VU en Universiteit Twente hebben we meegedacht over de vragen die we Tarik konden stellen. Om de combinatie te laten zien tussen de VU en de UT filmden we op typisch Amsterdamse locaties, en filmden op de werkplaats in Enschede.
Zo ontstaat een mooi en rustig portret van Tarik, met persoonlijke vragen waarin hij authentiek vertelt.
Verspreiding
De video wordt verspreid op de website. Daarnaast hebben we vanuit hetzelfde materiaal verschillende korte video’s gemonteerd voor een social media campagne. Zo kan één draaidag voor meerdere doeleinden worden gebruikt, en bespaart de klant dus geld.
Om te testen welke video het beste aanslaat op de socials hebben we zes verschillende montages gemaakt. Op basis van feedback van de universiteiten is er verder geëxperimenteerd met vier van deze video’s. Met een klein bedrag werd met al deze video’s geadverteerd en gekeken welke het beste werkte.
In de verspreiding bleek dat de video met grote tekst-overlays, die dus ook zonder audio te bekijken is, het beste scoorde. Meer dan 2x zo vaak werd er doorgeklikt naar de website als bij de andere video’s!