Social Promo’s
Instagram, LinkedIn, Facebook, YouTube zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Met social media delen we van alles over ons leven. Om ook als organisatie je relevantie te laten zien, kun je naar deze platformen posten. Dat kan natuurlijk met tekst, of een foto. Maar steeds vaker gebeurt dat ook met video. Tegenwoordig wordt video met auto-play al afgespeeld als je erlangs scrollt en door toenemende bereikbaarheid door betere glasvezelkabels en sattellietverbindingen zijn we steeds sneller en vaker online.
Met video kun je een persoonlijke smoel geven aan je bedrijf. Je kunt je video’s op twee manieren inzetten:
- Organisch
- Betaalde Advertentie
Allebei hebben hun voor- en nadelen. Hieronder twee casestudies die beide keuzes illustreren.
ITC – Organisch op Instagram
ITC heeft voor buitenlandse studenten een leuk steuntje in de rug. Als ze zich aangemeld hebben om hier te komen studeren krijgen ze een ludieke video toegestuurd: ITC: What is it Like?.
Vanuit die draaidagen zijn heel veel leuke, mooie en interessante verhalen naar boven gekomen die de uiteindelijke video niet hebben gehaald. Vandaar is gekozen om deze verhalen alsnog te publiceren in de vorm van reels op Instagram. Hierdoor kan veel uniek en persoonlijk materiaal en verhalen gedeeld worden in een korte vorm.
Omdat veel mensen op dit platform voorbij de berichten scrollen zonder dat ze per se in de gelegenheid zijn om te luisteren naar de audio wordt 40% van de video’s in stilte bekeken. Daarom zijn de gesproken teksten ook meegeschreven. En is de video zo ook zonder geluid aan te volgen. Voor de muziek-keuze is gebruikgemaakt van de bekende deuntjes van Kevin MacLeod die veel door internet-contentmakers gebruiken. En zo zijn de video’s goed herkenbaar op Instagram voor de potentiële studenten.
Master Risicomanagement – Betaalde ads op LinkedIn
Wat veel mensen niet weten is dat de Universiteit Twente ook volwassenenonderwijs aanbiedt. Om ervoor te zorgen dat iets meer mensen dat wel weten, heeft de Universiteit Twente door Seddle Productions een reeks aan video’s laten maken waarin voorlichting gegeven wordt over deze opleidingen.
Vanuit ditzelfde beeldmateriaal hebben we ook verschillende promo’s voor LinkedIn gemaakt. Om verschillende strategiën uit te proberen, hebben we veel verschillende soorten promo’s gemaakt. Allereerst hebben we promo’s gemaakt met grote teksten in beeld.
In het proces hebben we ook verschillende variaties geprobeerd. Teksten alleen boven, alleen onder, en afwisselend. Verschillende animatiemethodes. En verschillende manieren van hoofdlettergebruik. Als concept aan de klant hebben we 8 manieren van tekstgebruik laten zien. In deze video 3 van die 8 opties.
Naast video’s waarin teksten centraal staan, hebben we verkorte highlights van de voorlichtingsvideo’s gemonteerd en korte quotes van maximaal 30 seconden.
Uitendelijk zijn er dus drie verschillende soorten video’s, met meerdere variaties. In totaal hebben we 16 opties aangeleverd. Voor een klein bedrag per advertentie kun je die dan op LinkedIn zetten, en zo kun je kijken welke advertentie het beste aanslaat. Bijvoorbeeld door te kijken naar de click-through-rate. Dat is de mate waarin mensen na het zien doorklikken naar de website. Vervolgens kies je de campagnes die het beste aanslaan en ga je daarmee verder.
Alle promo’s worden ingezet op LinkedIn, omdat de doelgroep voor de deeltijdmaster working professionals met tenminste vijf jaar werkervaring is.
Seddle helpt jou
Uiteraard is het belangrijk om bij het juiste sociale medium te kiezen voor het juiste formaat, een goede duur en de beste vorm. Natuurlijk kunnen wij u hier bij helpen. Seddle Productions kan u helpen van conceptfase, tot filmen van de video’s, tot en met de publicatie. Dus neem contact met ons op!
Wil jij ook jouw situatie uitgelegd hebben?
Of je nou al een concreet idee hebt of alleen een probleem, samen kunnen we ervoor zorgen dat het tot een gave, duidelijke video leidt.